سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملکرد سنسور تشخیص حرکت PIR دوربین مداربسته

عملکرد سنسور تشخیص حرکت PIR  دوربین مداربسته هایک ویژن

عملکرد سنسور تشخیص حرکت PIR دوربین مداربسته : دوربین های مداربسته از جمله مواردی هستند که این روزها بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند پس نیاز است که در آنها تکنولوژی های بکار گرفته شود تا توانایی پوشش تمامی موارد را در حیطه حفاظت و نظارت داشته باشند.

یکی از این تکنولوژی ها در رابطه با ورود افراد به قسمت های حفاظت شده می باشد که می توانیم به نمونه های متفاوت از پردازش تصویر مثل عبور از خط ، تشخیص حرکت ، تشخیص نفود و …. اشاره نماییم.

یکی از عملکردهای که قابل اطمینان بوده و تا حد زیادی از نظر قیمت به صرفه است ، سنسور PIR می باشد.

از این تکنولوژی زمانی استفاده می شود که بخواهیم از ورود افراد غیر مجاز به یک محیط جلوگیری نماییم که با استفاده نمودن از تغییرهای الگوهای گرمایی اشعه مادون قرمز در محیط صورت می گیرد البته این تکنولوژی علاوه بر هزینه ی کم ، دارای کارکرد بسیار بالایی نیز می باشد.

 

کارکرد سنسور PIR چگونه است؟

این سنسور الکترونیکی می تواند نور مادون قرمزی را که از اشخاص یا جسم های مختلف در میدان دید خود انتشار می یابد را اندازه گیری نماید. در سیستم های ضد سرقت داخلی می توان از این نوع سنسورها استفاده کرد چرا که بسیار مفید و رایج می باشند.

سنسور PIR مخفف عبارت Passive Infrared Sensor می باشد. شاید از خودتان بپرسید که چرا کلمه Passive ( غیرفعال) در این عبارت وجود دارد اما این معنی را دارد که هیچ نوع اشعه ی از این سنسور انتشار نیافته و فقط کارکرد آن به واسطه جذب اشعه می باشد.

زمانی که یک شخص ناشناس به یک محیط وارد می شود این سنسورها (PIR) می توانند تشخیص تغییردما را بدهند و در چنین شرایطی یا از هشدار به وسیله آلارم استفاده می کنند یا بعد از شروع ضبط اخطارهای لازم را میدهند.

اما نباید فراموش کرد که اگر دمای جسمی صفر نباشد مقداری اشعه مادون قرمز از آن ساتع می شود که به واسطه چشم انسان قابل دید نیست و تنها به وسیله انرژی گرمایی حس می شود.

ولی دوربین های که سنسور PIR را داشته باشند می توانند اندازه گیری این اشعه ها را انجام بدهند. زمانی که یک شخص وارد محدود خاصی می شود این سنسور ها می توانند تغییرات تابشی که در حوزه دید شان وجود دارد را متوجه شوند و بعد از آن تغییرهای انرژی مادون قرمز را از حالت قبلی با جدید آن مورد مقایسه قرار داده و بعد از انجام محاسبه های ضروری آلارم را فعال می نماید یا فرآیند ضبط آغاز می گردد.

 

2 دلیل برای این تغییر وضعیت وجود داشته است که می توانید به موارد زیر اشاره نماییم :

1) انتشار انرژی مادون قرمز از بدن شخص شکل می گیرد و در اتاق منجر به بالا رفتن میزان این اشعه ها خواهد شد.

2) وقتی فردی به محیطی وارد شود الگوی تغییرات قبلی مادون قرمز نیز دچار تغییر می شود البته صرف نظر از اینکه بر اثر اشعه مادون قرمز تغییرهای ایجاد می گردد.

سنسور تشخیص حرکت PIR دوربین مداربسته

چه مواردی سنسورهای پیر را تشکیل میدهند؟

1) وجود سنسور : این سنسور وظیفه دریافت نور مادون قرمز و تبدیل آن به میکرو ولت را داشته است.

2) لنز : یک لنز نور مادون قرمزی را که از مناطق جدایی که فاصله های مشخصی را از یکدیگر دارند تشخیص میدهد و از بین آنها نوری دریافت نمی شود را می گیرد.

3) مدار الکترونیکی : این مدار تغییرات ولتاژ را در یک زمان مشخص اندازه گیری می کند که البته این تغییرات به دلیل حرکت جسم از انرژی مادون قرمز اتفاق می افتد و در نهایت واکنش های را نشان میدهد.

اگر می خواهید از دوربین های مداربسته ی استفاده کنید که دارای این سنسورها (PIR ) می باشد ، سعی کنید اصلا آنها را در موقعیتی با مانع قرار ندهید و یک فضای باز را در نظر بگیرید. مثل می توانید از دیوارهای بزرگ استفاده کنید یا سقف نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای این دوربین ها باشد.

همچنین فراموش نکنید که این دوربین ها در کنار سیستم های تهویه هوا که هوای سرد یا داغ را ایجاد می نماید ، قرار ندهید چون سبب تغییر دمای محیط می شوند و در نهایت این سنسورها نمی توانند عملکرد قابل قبولی را داشته باشد و مداوم هشدارهای بیهوده را تولید می کنند.

سنسورهای مادون قرمز در دوربین های مداربسته فقط به دمای بدن حیوان ها و انسان ها حساس می باشند. اگر می خواهید از دوربین های با این نوع سنسورها استفاده کنید توصیه می شود به نکات گفته شده ، دقت لازم را داشته باشید.